En ny studie från Norge säger att kvinnor som tog folsyra tillskott under de två första månaderna av graviditeten var mindre benägna att ha barn med svåra språket förseningar.
Enligt forskarna kan detta fynd lägga vikt till folkhälsan rekommendationen att ta folsyra tidigt i graviditeten.
Forskarna gav enkäter till nära 40.000 norska kvinnor ett par månader in i sina graviditeter, även frågor om vilka kosttillskott kvinnor har tagit under de fyra veckor innan de blev gravida genom åtta veckor efter befruktningen.
Sedan, när deras barn var tre år gammal, frågade Dr Susser och hans kollegor på samma kvinnorna om barnens språkkunskaper, inklusive hur många ord de kunde sträng tillsammans i en fras.
Småbarn som bara kunde säga ett ord i taget, eller som hade "obegripliga uttalanden" ansågs ha allvarliga språkförsening. Totalt ungefär en av 200 barn plats i den kategorin.
Fyra av 1000 barn födda av kvinnor som tog folsyra ensam eller tillsammans med andra vitaminer hade svåra språket förseningar, jämfört med nio av 1000 barn vars mammor inte ta folsyra före och i början av graviditeten.
Länken kvarstod efter Dr Susser team justerade för andra faktorer som var associerade med både folsyra tillskott och språkkunskaper, såsom moderns vikt, utbildning och civilstånd.
I studien inte kan bevisa att folsyra i sig förhindrar språkförsening, skrev författarna den 12 oktober 2011 i Journal of American Medical Association. Men Dr Susser sade vitamin är känt för att påverka tillväxten av nervceller och kan påverka hur proteiner tillverkas av vissa gener.
Dr Susser sade resultaten sannolikt gäller i USA och andra länder där korn är berikade med folsyra, eftersom extra tillskott är fortfarande rekommenderas under graviditet. Men han tillade att det behövs mer forskning för att stödja den nya studien.
Rekommendationen är hela världen att kvinnor bör ligga på folat genom alla sina reproduktiva år, och därför forskarna verkligen behöver veta vad konsekvenserna är på barn, både fördelar och risker.
Författarna tror att detta bidrar till det som redan är känt om fördelarna med folsyra.
Det ger en mer positiva budskap om potentiella fördelar.
0 comments:
Post a Comment