Selen (Selenium, Se) är ett viktigt mineral näringsämne som viktigt att människokroppen.
På grund av dess fördelar, vissa sjukdomar ofta använder selen tillskott som en del av den läkande eller förebyggande, t.ex. hos patienter med AIDS, de som är i riskzonen eller hindra från grå starr, multipel skleros, astma, livmoderhalscancer dysplasi, artros, reumatism och vissa andra krämpor.
Men om till förebyggande av cancer, detta tillskott tycks inte hjälper.
Även om flera tidigare studier och försök har funnit högre nivåer av selen hos dem som är fria från cancer och dödlighet risk är dock andra forskare sett uppgifter kan hade bristande effektivitet eftersom kom från många olika studier, vilket gör det svårt att ta säker slutsats.
Tvärtom, enligt färska Cochrane Systematic Review från flera randomiserade kontrollerade studier av Gabriele Dennert, MD, från Institutet för tvärvetenskaplig hälsoforskning, Berlin, Tyskland, och kollegor sa att selen tillägget inte kan förhindra risken för icke-melanoma hud cancer och prostatacancer cancer, och hade inkonsekventa data på grund av skydd från levercancer risk, samt biverkningar.
Därför föreslog författarna till studien att ytterligare studier behövs för att klargöra huruvida selen tillskott skydda cancerrisk, särskilt levercancer som tidigare studie har uppgett att den före föreslås för folkhälsan.
Också att de rekommenderas att undersöka selen hänförlig till nutritionsstatus hos ämnen, där resultatet kan bli annorlunda mittemellan någon som har bra näring och som inte.
0 comments:
Post a Comment