Tuesday, October 4, 2011

Kopplingen mellan kost och fosterskador Downplays tillägg

Gravida kvinnor som äter generellt goda kostvanor ansikte mindre risk för att leverera barn med neuralrörsdefekter (NTDS) och orofaciala klyftor jämfört med kvinnor som äter mindre hälsosamt, enligt resultaten av en studie som publiceras online i Archives of Pediatric and Adolescent Medicine.

Analysen av de pågående nationella fosterskador Prevention Study (National Birth Defects Prevention Study, NBDPS) föreslår att rikta isolerade näringsbrister i moderns kost med hjälp av metoder såsom folsyra tillskott inte kan optimera förebyggandet av NTDS och andra fosterskador

Enligt forskarna, Suzan Carmichael, PhD, från avdelningen för neonatal & Developmental Medicine vid Institutionen för pediatrik vid Stanford University, Kalifornien, och kollegor skriver, "Dessa resultat är anmärkningsvärda eftersom tidigare analyser från samma studie, NBDPS, som bedömde enda näringsintaget för sig inte hade varit upplysande. "

"Så, resultaten från denna studie tyder på att kosten kvaliteten är mer prediktiva för missbildning risk än intag av enskilda näringsämnen."

I en kommentar skriver, David Jacobs, PhD, och kollegor från University of Minnesota, Minneapolis, talar resultaten kräver en omprövning av berikning av livsmedel helt och hållet.

De skrev, "Komplettering och dess dolda partner i mat, befästning, kan ha vissa faror," alltså, "vi känner att det är rimligt att kräva ytterligare undersökning av hälsoeffekter, vare sig positiva eller negativa, för att lägga isolerade föreningar till livsmedelsförsörjning. "

I studien analyserade kosten för kvinnor i NBDPS som levererade sina barn eller hade förfallodatum mellan oktober 1997 och december 2005.

Den omfattade 936 födda barn drabbas av NTDS (291 med anencefali och 645 med ryggmärgsbråck) och 2475 med orofaciala klyftor (levande födda, dödfödda eller prenatalt diagnostiserad och electively avslutas) matchas med 6147 levande födda kontroller.

Mammorna intervjuades om sin kost före och under graviditeten och ombedd att fylla i mat-frekvens frågeformulär, som sedan gjorde efter anpassningar av Medelhavsdieten poäng (Mediterranean Diet Score, MDS) och kosten Kvalitetsindex (Diet Quality Index, DQI).

MDS sammanfattar intag av 6 positivt fick komponenter (baljväxter, spannmål, frukt och nötter, grönsaker, fisk, och förhållandet mellan enkelomättade att mättade fettsyror) och 3 negativt fick komponenter (mejeriprodukter, kött och godis).

Den DQI är en sammanlagd poäng av 6 positivt fick komponenter (spannmål, grönsaker, frukt, folat, järn och kalcium) och 2 negativa poäng komponenter (andelen kalorier från fett och godis).

Flervariabelanalys linjära regressionsanalyser genomfördes för att undersöka sambandet mellan kost kvalitetsresultat med maternell ras / etnicitet, utbildning, prepregnancy body mass index, periconceptional alkohol dricka, röka, eller intag av folsyra som innehåller vitamin / mineraltillskott, energiintag, och studera centrum.

Efter justering för alla variablerna, var högre kost kvalitetsresultat associerad med minskad risk för varje studerat defekt, med den starkaste kosten skydd sett på anencefali.

Efter Kvinnorna delades in i kvartiler baserat på deras kostvanor poäng, kvinnor i högsta MDS och DQI kvartiler var 36% och 51% mindre risk respektive än de i den lägsta kvartilen att ha en graviditet som drabbats av anencefali.

Likaså var dessa kvinnor också 24% och 34% mindre risk att få en graviditet påverkas av orofacial kluven.

Tidigare resultat från NBDPS om moderns folsyra via vitamin / mineraltillskott inte visade en minskad risk för NTDS, och resultaten från kosten folatintag var inkonsekvent, notera författarna.

Det kan vara den biologiska samspelet mellan mat som är viktigt, föreslår de.

De skriver: "Man äter oftast mat som representerar kompositer av näringsämnen."
De lägger, "Den kombinerade effekten kan vara större än summan av enskilda näringsämnen effekter."

"Även om fokus på folsyra har möjliggjort betydande minskningar av förekomsten av NTDS och kanske andra missbildningar förblir befolkningen bördan av fosterskador omfattande. Om en ökad kost kvalitet verkligen kan få ett större genomslag än enskilda näringsämnen, lämpliga på folkhälsoområdet meddelanden behöver utvecklas som förmedlar ett bredare perspektiv. "

Resultaten väcker frågan om "om en hög kvalitet med enbart diet kan vara tillräckligt för att förhindra NTDS - en strategi som också skulle ta bort potentiella skador från befästning," kommentar Dr Jacobs och hans kollegor och konstaterar att folat är en tillväxtbefrämjande medel " som är av nytta tidigt på fostrets situationen, men kan vara en nackdel i cancer. "

De skrev, "Några av de mest hälsosamma populationer på jorden överleva, även trivas på en hel kost."
"Vi påminns om att mer av det goda är inte alltid bättre. Näringsämne kan rätta till en brist tillstånd, men inte nödvändigtvis vara till nytta i högre doser i välnärda människor."

0 comments:

Liknande inlägg