Trots vissa tecken på att ta piller fiskolja under graviditet kan hjälpa barn hjärnans utveckling, visar en ny studie som kosttillskott gör någon skillnad i åtgärder av intellekt när barnen är sex år gammal.
Resultaten stöder resultaten av en tidigare norsk studie som också fann inga skillnader i IQ mellan sju-åringar vars mödrar har eller inte ta tillskott fiskolja under graviditet och amning.
I den aktuella experiment bad forskarna gravida kvinnor under andra hälften av graviditeten för att ta fiskolja, fiskolja plus ett folat komplettera, folat ensam eller placebo.
Nästan sju år senare, gav laget, ledda av Dr Cristina Campoy vid universitetet i Granada i Spanien, intelligenstest till 154 barn från denna grupp.
Barnen som utförs på samma sätt om testerna, oavsett vilken typ av p-piller deras mödrar hade tagit under graviditeten.
Resultaten, som publiceras i American Journal of Clinical Nutrition, menar inte att fettsyror som dokosahexaensyra (DHA) är inte viktiga.
Faktum är att forskarna funnit att barn till kvinnor som hade höga nivåer av DHA i röda blodkroppar runt när de födde poäng över genomsnittet på intelligenstest vid sex års ålder.
Dessa mödrar, dock inte nödvändigtvis ges tillskott fiskolja. Snarare kan resultatet spegla mammans intag av DHA från olika källor under en längre tid, och kan innebära att långsiktiga fettsyror intag "är mer fördelaktigt än att ta emot tillskott ensam under graviditeten", skriver författarna i sin studie.
Nyligen genomförd studie i Australien visade också att DHA tillskott inte hjälpte den visuella utvecklingen av barn.
Däremot ville författarna åtgärden inte kosten av barnen, något som kan ha påverkat resultaten.
Det kan vara att subtila positiva effekterna av (prenatal fiskolja) tillskott håller på att överskuggas av andra faktorer (genetik, social stimulans, näring etc), men hon är inte helt ge upp på tanken att ta fiskolja kan vara fördelaktigt.
Hon sa, "Om en vän ber mig om hon skulle ta kosttillskott eller inte, skulle jag rekommendera tillskott, men betona att vi fortfarande inte har några vetenskapliga bevis för att det gynnar barnet."
0 comments:
Post a Comment